Загрузка...
Загрузка...

"Нафтогаз": в Україні не буде незалежного оператора ГТС без дозволу "Газпрому"


"Нафтогаз України" в розгляд суперечок з російським "Газпромом" в Стокгольмському арбітражі  вимагав внести зміни до діючого контракту на транзит газу, однак арбітраж ці вимоги не задовольнив, і тепер відділення газотранспортної системи (ГТС) України від структури "Нафтогазу" (т.зв . анбандлінг) неможливо без згоди російської компанії. Про це розповіли в прес-службі "Нафтогазу". 

Передает:ukr.segodnya.ua
Зміни, внесення яких вимагала в арбітражі українська компанія, повинні були дозволити "Нафтогазу" передати свої права і обов'язки за цим контрактом без письмової згоди "Газпрому" будь-якій третій особі, уповноваженій українською владою виконувати функції оператора ГТС.

"Це повинно було дозволити Україні зберегти транзит газу за діючим контрактом і одночасно провести відділення оператора ГТС", – пояснили в українській компанії. 

Як розповіли в українській компанії, така вимога, подана в арбітраж, була обумовлена положенням контракту з транзиту газу. Зазначене положення встановлює, що заміна договірної сторони – тобто в тому числі і приєднання до контракту будь-якого незалежного оператора ГТС, – вимагає згоди "Газпрому". 

Крім того, "Нафтогаз" просив суд підпорядкувати контракт обов'язковим вимогам українського законодавства, яке регулює транспортування газу, включаючи умови доступу до української газотранспортної системи, які були затверджені українським регулятором.

У "Нафтогазі" повідомили, що суд відхилив зазначені вимоги української компанії. Таким чином, щоб здійснити відділення української ГТС передати її незалежному операторові, як того вимагають енергетичні правила Євросоюзу, "Нафтогаз" і новий оператор ГТС повинні отримати згоду "Газпрому" на приєднання незалежного оператора до чинного контракту. 

"Отримання такої згоди малоймовірно, враховуючи неодноразово оприлюднену позицію "Газпрому". Якщо знехтувати цією вимогою, "Нафтогаз" порушить контракт, на розірванні якого зараз наполягає "Газпром". Отже, поставки газу до Європи можуть опинитися під загрозою, "Газпром" отримає потужний аргумент на підтримку будівництва "Північного потоку – 2", а Україна ризикує втратити транзит газу ще до кінця 2019 року", - пояснили в "Нафтогазі". 

В українській компанії відзначили, що таким чином негайне проведення відділення оператора ГТС потребують або отримання письмової згоди "Газпрому" на приєднання до контракту нового оператора, або досягнення відповідних домовленостей з "Газпромом" про внесення таких змін до існуючого контракт ".

"Жоден з цих варіантів не є досяжним", – резюмували в "Нафтогазі".

Що таке анбандлінг

На даний момент "Нафтогаз України" є монополістом з транзиту і зберігання природного газу в підземних сховищах, а також з транспортування нафти трубопровідним транспортом по території країни. 

При цьому для того, щоб виконати взяті на себе зобов'язання по Третьому енергетичному пакету Європейського Енергоспівтовариства, в Україні збираються провести анбандлінг – відділення від "Нафтогазу" діяльності з транспортування природного газу.

Для цього в листопаді 2016 року в Україні був формально створений незалежний оператор газотранспортної системи (ГТС) України – ПАТ "Магістральні газопроводи України". До 2018 року Кабмін завершив процес реєстрації "Магістральних газопроводів України", а також призначив наглядову раду нового незалежного оператора ГТС. Акції МГУ вже зареєстровані Комісією з цінних паперів. Також був затверджений план корпоративного управління цієї компанії і вирішено питання її фінансування. 

Міністр енергетики та вугільної промисловості Ігор Насалик раніше підкреслював, що без завершення реформи "Нафтогазу", в тому числі анбандлінга, вільного ринку газу в Україні не буде. 

Разом з тим, Енергетичне співтовариство, Єврокомісія і Світовий банк висловилися проти тимчасової передачі ПАТ "Магістральні газопроводи України" в управління НАК "Нафтогаз України". 

Міжнародні інституції запропонували на перехідний період – до кінця 2019 року, поки діє контракт на транзит газу між "Нафтогазом" і російським "Газпромом", – сформувати наглядові ради МГУ і "Укртрансгазу" в складі одних і тих же осіб, а також забезпечити фінансову незалежність цих наглядових рад. Як відомо, "Укртрансгаз" є оператором газотранспортної системи України і повністю належить "Нафтогазу". 

Крім цього, на думку міжнародних організацій, в рамках підготовки до анбандлінгу необхідно забезпечити більшу самостійність діяльності з транспортування газу в складі "Укртрансгазу". Крім того, "Нафтогаз" за рішенням своєї наглядової ради задіяв PricewaterhouseCoopers (PWC) для прискорення відділення оператора ГТС.