Загрузка...
Загрузка...

Ватник – це шаблонна картина світу і відсутність критичного мислення: інтерв'ю з автором знаменитого мема


Антон Чадский з 2014 року живе в Україні - в Росії його звинувачують в екстремізмі
Передает:ukr.segodnya.ua
Такі терміни, як "ватник" і "вата" за останні 4 роки щільно увійшли в сучасний лексикон. Зараз вже ніхто не замислюється, як і в яких умовах зародилося це явище, і для кого спочатку воно створювалося. Ми поспілкувалися з Антоном Чадським, російським емігрантом, що живуть останні 4 роки в Україні. Саме він, 7 років тому, восени 2011-го, дав початок інтернет-мему "Ватник".
Як з'явився Ватник, звідки бере коріння сучасний широко популярний мем?

- Ватник з'явився у вересні 2011-го як збірний образ, який об'єднав в собі всі види державних "ура-патріотів" лівого крила, правого, центристів. Їх об'єднує, я б сказав, "тип громадянської самоідентифікації". Це державники-патріоти, які люблять свою батьківщину-Росію, але ця любов опосередкована через державну владу, яка проводить популістську політику за допомогою розвинених механізмів пропаганди. І ця політика апелює до найпростіших примітивних почуттів, до очевидного, що буквально лежить на поверхні. Це стереотипи, міфи, ненависть до Заходу, який "мріє розвалити Россіюшку і забрати ресурси", ненависть до лібералів, тому, що вони "зіпсували і розвалили Росію в 90-і". Ватник ненавидить гомосексуалістів, тому, що вони "можуть ходити в парку за ручку" і інші через них "теж стануть гомосексуалістами". Ватник ненавидить громадянські свободи, тому що свободи ведуть до прояву інакомислення, а інакомислення, як зазвичай, "спонсорується Заходом".
Ватник - це дуже консервативне, зашорене шаблонне уявлення про світ і відсутність критичного мислення. Це ми всі говоримо в контексті російського ватника. Я б не хотів називати людей іншої країни цим словом. Персонаж відносився тільки до моїх співгромадян, до росіян, і я не хотів, щоб він віднносився до інших країн, навіть якщо проблеми загальні.

Якими були етапи створення ватника?

- У мене були пабліки, досить старі, ми одні з перших займалися політизованою русофобією. Намагалися не просто травити жарти, а застосовувати русофобські шаблони конкретно до політичної і соціальної ситуації. Я подумав, що в Росії багато "балакучих голів", типу Жириновського, Кургіняна, Старикова та інших. Я помітив, що щось їх об'єднує, у них загальний напрямок думки. Я подумав, що було б непогано, якби з'явився універсальний коментатор, такий собі типовий росіянин з глибинки, який працює на заводі, з таким узагальненим уявленням про життя, дійсність, події, що відбуваються в світі.

Я намалював цього "Ватнічка", який спочатку коментував ті чи інші події. Поява Ватника співпала з війною в Лівії, Ватнічек розповідав, що "американці хочуть повалити нашого друга Каддафі", коментував події на Болотній площі в Москві, розповідав, що "ліберали хочуть розвалити країну" і так далі.

Чому саме ватник?

- Я не вибирав спеціально образ, це було миттєве рішення. Придумав просто такого собі "російського Спанчбоба" (мультперсонаж Губка Боб Квадратні Штани – Ред.). Я не пам'ятаю, чому був саме Ватник, але я спочатку асоціював його з ватником з ГУЛАГу.

Як реагували люди, які впізнавали в собі риси ватника? Чи була ця реакція очікуваної?

- Люди дуже сильно "бомбили" від ватника (тобто, їх дуже зачіпало – Ред.), у них виникала найжорстокіша фрустрація, тому, що риси в Ватника я закладав не просто якісь вигадані, а ті, які бачив у родичів, друзів, колег по роботі. В той момент я щось доводив до гротеску, передавав через призму іронії, але нічого не придумував, не взяв з голови. Люди впізнавали себе, свою поведінку, і їм через це дуже "припікало". Ватник був реалістичний за своїми поведінковими характеристиками і особливостями. Я нічого не очікував, коли його робив, тобто це був просто універсальний коментатор, говорить голова.

Була якась глобальна мета?

- Мета була суто практична. Мені хотілося передавати ті чи інші події за допомогою моєї нової голови, що говорить. Ватник був ілюстрацією до моїх пабліків. Його суто практична мета – подавати новини через призму російського патріотичного обивателя.


Коли стало ясно, що Ватник перетворився в самостійне явище?

- На Болотній площі, коли хлопці, яких я абсолютно не знав, вийшли з мальованими плакатами з Ватником. І тоді він зажив своїм життям.

Що відчувається в цей момент? Гордість, може ревнощі?

- Скоріше, здивування. Гордість – це занадто пафосно. Задоволення. Що, мовляв, "ось, мабуть персонаж на той момент був дійсно актуальне, тому люди з ним вийшли". З огляду на, що в момент, коли створювався ватник, була жорстка цензура і пропаганда, в Росії багато років вже не було жорсткої політичної сатири. Якщо в кінці 90-х і початку 2000-х були і "Ляльки" (популярна сатирична телепрограма на каналі НТВ – Ред.) і виступи, і пародії, люди сміялися над політиками, то в 2011-му вже ніхто собі не дозволяв політичну сатиру . Тому він і зайшов. На той момент це був єдиний персонаж в області політичної сатири.

Як вийшло, що мем поширився і на нашу країну?

- На початку Євромайдану я малював комікси про те, як типовий російський обиватель представляє події на Майдані. Це був ряд смішних коміксів, їх почали тиражувати великі українські пабліки, потроху слово увійшло в лексику, і люди стали його вживати як самостійний неологізм. Потім його стали вживати деякі українські діячі, хоча насправді, вперше про Ватника говорив ще Жириновський в 2012-му, коли з трибуни звинувачував "анонімних творців Ватника" в тому, що це проект західних спецслужб. В результаті Ватник увійшов в лексикон, став неологізмом, який існує, в тому числі, і в англійській мові.

Чому так вийшло, що спочатку створений для росіян Ватник став популярний в Україні?

- По-перше, українці і росіяни мають спільне коріння у вигляді Радянського союзу, а, відповідно, схожий менталітет і ставлення до проблем. Наші батьки росли всі разом в Радянському союзі. Тому в Україні аналогічні російським проблеми, пов'язані з державою, гілками влади, їх взаємодією, з структурою суспільства. Через 4 роки життя в Україні я бачу абсолютну кореляцію між російськими ватнічками і їх українськими послідовниками. Однаковий стиль мислення, відсутність критичного мислення, схильність вірі в міфи.

Зараз іноді використовують слово "вишиватник". Це окреме явище, або інша назва існуючого "ватника"?

- Ватник, це звичайно, чисто росіянин. Але якщо говорити про характеристики, то різниці ніякої немає. Просто я не хочу переносити те, що придумав для росіян на інші народи. Тим більше, це не моя проблема, українці повинні самі займатися сатирою і самоіронією. Я – всього лише сторонній спостерігач. Рефлексую на якісь явища в суспільстві. Тому я і не малюю вишиватника. Хоча мені дуже хочеться, прям руки сверблять. Але я вважаю, що це не моя справа, ось і все.

Якщо говорити про якісь характеристики, то я не бачу ніяких відмінностей. Багато хто помилково вважає, що ватник – це той, хто любить Путіна. Нічого подібного. Ватник може не любити Путіна і бути прихильником націоналістів, комуністів або анархістів. Ким завгодно взагалі. Відсутність критичного мислення – це один з головних показників. Тільки потім йде любов до Путіна або до когось ще.

З ростом популярності Ватника з'явилося багато локальних варіантів. Наприклад, в Україні був мем "Малорашка", який висміює стереотипи частини населення, що тяжіє до імперської Росії. У свою чергу, в РФ деякі "варіації" були спрямовані проти самих лібералів. Чи можна припустити, що консерватори також використовували популярність мема в свою користь, або це не мало сенсу?

- Вони його використовували, але у них немає стільки матеріалу. По-перше, ліберальний прошарок в Росії менше, а по-друге, він більш розважливий. Тому немає стільки матеріалу у консерваторів, щоб нескінченно висміювати лібералів і любителів Заходу. Хоча я і сам по ним кілька років тому почав "каточком проходитися". Тому що політичні погляди не так важливі, як характер мислення. Тому так, консерватори використовували ватник, але у них все заглохло. Тому що у мене був авторський проект, я ним хотів займатися, і займався один. А у них були якісь команди, вони звалювали один на одного роботу і в результаті нічого путнього не зробили. Хоча були смішні штуки, які показували шаблонність мислення тих же західників. Коли я бачив гротеск західників, я теж думав про деякі моменти. В принципі, формат сатири працює, і це класно. Коли тобі через призму сатири і гумору передають твої недоліки, то ти можеш на них ображатися, злитися, але, так чи інакше, ти їх сприймаєш.

Ти не можеш повернутися в Росію з 2014 року?

- Я поїхав в Україну в 2014-му за все на 2 тижні, була домовленість про інтерв'ю "Громадському", а потім планував повернутися в Росію. Але затримався на місяць, ми зробили акцію з поїданням торта у вигляді "російськомовного немовляти". І після цього нарешті з'явилися підстави в Росії завести кримінальну справу за ст.282 КК РФ – розпалювання міжнаціональної ворожнечі, екстремізм і так далі. Тобто, за екстремізм мене притягнули, але вже заочно, я весь час був в Україні. У Росії я в розшуку і не можу туди повернутися.

Я все одно не хотів би повертатися. Навіть якщо не буду в "списках", це не означає, що мене не заарештують. Це все з міркувань особистої безпеки, ніякої відрази до російського суспільства або російської дійсності я не відчуваю. Єдине що утримує – можливість переслідування.

Мені здається, що порушення справи за статтею "Екстремізм" за торт – це якось занадто. Як вважаєш, це просто був привід обмежити тебе в правах, або справа дійсно серйозна?

- Це був вагомий привід. Якщо розцінювати з точки зору російського законодавства, при дуже великому бажанні можна знайти склад злочину в цьому "поїданні немовляти".

Хоча звичайно, мене ще в Росії смикали на перші допити і бесіди, пов'язані з Ватником, в центр "Е" (центр протидії екстремізму) – це ще поліцейський, а не ФСБшний центр. Я був у них на бесідах ще до подій на Майдані. Не думав, що вони будуть так стежити за моєю діяльністю, звичайна розвага перетворилася в кримінальну справу.

Не скажу, що я цього хотів, і що я особливо щасливий, але факт є факт. Але не тільки це. Ще у мене були статті на "Руфабулі". Я проводив паралелі, що Російська православна церква вибудовує свій "халіфат". Може, було ще щось, але я знаю, що в основу лягли ці 2 "факти". Однак у реальній російській дійсності порушують кримінальні справи і за менше. Тому склад (злочину – Ред.), за нинішніми мірками, там був. Звичайно, це абсурдно, але так і є.

Я не схильний драматизувати і перебільшувати свою роль. Це ініціатива на місцевому рівні. Навряд-чи вони хотіли мене зробити "безповоротним", просто так спрацювала ментовська машина.